söndag 28 september 2008

Första fångsten

Vi skaffade katt i slutet av sommaren. Och sanningen att säga känns det som om vi kunde börja fungera som traktens zoo och förtjäna pengar på det. Det är som om det skulle krylla av djur hos oss, både inne och ute, egna och ibland också andras. Och skulle de vara väluppfostrade vore det ju en annan femma, men katten (som kallas "kattraati" av en del inneboende) är uppe på varje bord och bänkskiva och äter av det som bjuds där. Suck!
Anledningen till att vi har en katt är den att det förra hösten fångades 12 (!) möss inne i vårt kök. Antagligen berodde detta på att renoveringsarbetet var i full gång och det rördes om i mössens bon, men ändå! Jag hatar möss. Och det vimlade av dem, de var till och med uppe i övre skåpen i köket, de sprang över golvet och hade ljud både här och där. För att inte tala om hur jag fick diska ALLA plastburkar eftersom de sprungit där och - ja, just det - skitit! Det fastnade ibland två samtidigt i mössfällan och hunden fångade en del. Usch, jag vill helst glömma hela skräckveckan.
Nu i höst har det också varit nåt på gång, för nån vecka sen fastnade ett under diskbänken. Brr... Men nu har vi en katt, Svea. Och Svea har vi adopterat endast i avsikten att hon ska vara musfångare, en fähuskatt, helt enkelt. Därför måste hon ju drillas från det hon är liten. Min systerson C hittade en mus när skördetröskan dammades av veckan de var på besök. Han tog musen direkt för att ge den till Svea. Ointresset var stort i början, men sen när hon kände doften så blev det fart... Nog blir det bra det här! (försöker jag intala mig...) Det enda jag begär är ju att kattrackarn ska fånga mössen.



... Någon vecka senare när jag öppnade dörren till huvudentrén som inte används så ofta eftersom terassen där är full av byggbråte, hittade jag något som en gång varit en mus. En svans, en nos, nån tarm... (Ursäkta den detaljerade beskrivningen, men jag tycker det är lika äckligt med såna här dissekerade möss som med livs levande.) På en matta jag slängt ut för att vädras. Det är helt otroligt hur dessa djur alltid lyckas göra sina behov på mattor eller annat som de inte borde göra det på. Jag menar, resten av terassen var ju ledig - hade det skett på en brädlapp-so what! Men på mattan. Come on!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Nåjaa, nu hitta jag äntligen in på din blogg! Usch, he låter faktist äckligt med möss...Hoppas katten är effektiv! Har ni höstlov nu kanske?
Vi måst höras snart, länge sedan sist. Ha det bäst! Kram.