söndag 22 mars 2009

Fotoförvaring



Jag älskar att fotografera. Tyvärr gör jag det hellre än bra, eftersom jag inte fått några profesionella instruktioner hur man egentligen ska göra. Jag har lärt mej genom mina misstag, från min första EOS systemkamera som jag köpte för min första sommarjobbslön sommaren jag gått ut nian, här pratar vi alltså 1900-tal, till dagens EOS 400D. Nu i vår har jag deltagit i en nätbaserad fotokurs som WoopsieDaisy ordnat och därmed vågat börja använda mig av de manuella inställningarna lite mer. Eftersom jag inte har förstått mig på inställningarna har jag gått den enkla vägen och fotat med full automatik för det mesta.

Det är bara så otroligt roligt att dokumentera i bilder. Och att sen nångång få förvandla utvalda bilder till trevliga scraplayouter med skriftlig dokumentation och personlig touch är ju bara en bonus!

Sedan digitalkameran gjorde intrång i mitt liv har mitt motto varit "bättre 30 foton extra än ett för lite", och så är det ju, de dåliga fotona kan man ju bara radera med ett enkelt knapptryck.

Detta motto har ju ett MEN. Man fullkomligt drunknar ju i foton. Från sportlovsresan har jag runt 500 foton. De bröllop jag fungerat som "dokumenterare" för har resulterat i runt 800-900 bilder per bröllop plus en massa ettårsfoton, konfirmationsfoton, syskonbarn - ja, behöver jag uttrycka mig mera tydligt om vari problemet ligger?! Just det: Förvaringen.

Jag brukar framkalla de flesta bilderna, det för att jag vill kunna bläddra i mina foton. De fotona har jag organiserat i plastfickor som jag förvarar i ringpärmar. Funkar finemang!

Sen måste man ju också förvara de digitala "negativen" nånstans... Jag har en extern hårddisk (Buffalo) där jag sparar bilderna plus att jag också har säkerhetskopior på "minnepinnar" (USB-minnen). Ifall olyckan skulle vara framme vill jag vara säker på att jag har mina foton i behåll.

Hur förvarar du dina foton?

Bilden är framgooglad.

2 kommentarer:

Hanna sa...

Hej
Satt o skarattade för mig själv när jag läste ditt inlägg det hade kunnat var jag som berättade min historia. samma kameror- e den inte bra 400 d. Jag bokstavligen älskar min. E dålig på instruktionsläsning o har lärt mig av mina misstag. Men gick i höstas med i den lokala nybildade fotoklubben o har där fått en del tips. Ha oxså deltagit i Woopsi´s nätkus men i photoshop men kunde inte fullfölja den för mitt program funkade inte så nu e ett nyttöpå önskelistan. jag e dålig på att förvara foton förutom de jag scrappar .Sparar endast i datorn o hoppas på det bästa . -Ha funderat på en extern hårddisk. Men inte kommit mig för.
Nu ska vi nog bara fot mera för att bli änu bättre hela tiden lär man sig nått nytt....hui vad det här blev långt. ha det bra....

Hanna sa...

Hej igen måste ursäkta mitt stavande det e tangenbordet som håller på att ge upp!!